Skip to main content

Jak wybrać właściwy rozmiar ubrań przy szyciu?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, ile pracy i kreatywności kryje się za ubraniami, które nosisz na co dzień? Proces szycia to nie tylko kawałek materiału i maszyna – to wieloetapowa podróż, która zaczyna się na długo przed pierwszym ściegiem. Wszystko rodzi się z pomysłu, który następnie przekształca się w konkretne wizje.

Kolejnym krokiem jest staranny wybór, jakie ubrania znajdą się w kolekcji, co wymaga zarówno twórczego myślenia, jak i znajomości rynku. Po tym etapie następuje czas na szczegółowe projekty, gdzie dopracowywane są fasony i dobierane tkaniny. Dopiero po przejściu przez te wszystkie etapy, możemy w końcu przystąpić do właściwego szycia. To właśnie wtedy wizja staje się rzeczywistością, a materiał nabiera formy, tworząc gotową odzież.

Doskonale! Pozostaje tylko jedno pytanie: jak wybrać właściwy rozmiar ubrań przy szyciu?

Jak sobie poradzić z wyborem rozmiarów?

Jako producent odzieży szyjemy dla klientów z różnych branż — zaczynając od uczelni, poprzez szkoły, kończąc na korporacjach oraz markach odzieżowych. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich grup jest to, że prawie nikt nie myśli o rozmiarach, jakie będzie zamawiać. Widzieliśmy już wiele pomysłów: od zamówienia każdego rozmiaru w takiej samej liczbie sztuk, przez próbę szacowania zapotrzebowania na konkretne rozmiary po zamawianie na zasadzie przedsprzedaży (preorder odzieży) i dokładne sprecyzowanie nakładów produkcyjnych z podziałem na konkretne rozmiary.

Preorder odzieży — bezpieczny wybór i efektywna produkcja

Przedsprzedaż to najbezpieczniejszy sposób na precyzyjny dobór rozmiarów odzieży. Klienci z góry określają swoje preferencje dotyczące rozmiaru i koloru, a my rozpoczynamy szycie dopiero po zebraniu tych danych.

Zamówienia zbierane są zazwyczaj przez sklep internetowy lub dedykowany formularz. Choć wiąże się to z dłuższym czasem oczekiwania na produkty i wymaga zaangażowania w zbieranie danych o rozmiarach, zalety przeważają.

Preorder odzieży jest znakomitym rozwiązaniem dla szkół i firm z wieloma oddziałami, ponieważ pozwala na złożenie zamówienia przez dedykowany sklep online lub platformę B2B.

Proces preorderu trwa zazwyczaj od jednego do dwóch tygodni. Po jego zakończeniu, gdy mamy już wszystkie niezbędne informacje, natychmiast rozpoczynamy produkcję zamówionej odzieży.

Wykres: jakie rozmiary odzieży wybrać

W przypadku, gdy szyjemy ubrania na potrzeby sklepu odzieżowego lub firmy, która chce wykorzystać bluzy i koszulki jako prezent dla swoich pracowników lub kontrahentów najczęściej musimy wybrać rozmiary "w ciemno".

Poniżej znajdziesz wykres z rozkładem zamówień na poszczególne rozmiary, jakie szyliśmy dla naszych klientów.

Najpopularniejsze rozmiary to M i L. Ubrania w tych rozmiarach to łącznie 60% zamówień. Następne w kolejności są S-ki oraz XL-ki, które łącznie stanowią około 30% szytych przez nas bluz i koszulek. Najmniejsze i największe rozmiary to brakujące 10%.

Oczywiście te statystyki mogą się różnić w konkretnym zamówieniu, jednak uważamy, że jest to pomocna wskazówka dla osób, które stawiają pierwsze kroki w produkcji odzieży i po raz pierwszy muszą wybrać rozmiary ubrań "w ciemno".

Jaki jest najmniejszy rozmiar ubrań?

Często pojawia się pytanie o najmniejszy dostępny rozmiar. Standardowo w naszej ofercie dla dorosłych zaczynamy od rozmiaru XS, który zazwyczaj odpowiada najmniejszym sylwetkom. Dla dzieci dostępne są oczywiście znacznie mniejsze rozmiary, zgodne z wiekiem i wzrostem maluchów.

Zautomatyzuj swoje stany magazynowe odzieży

Powyższa statystyka ma również inne zastosowanie. Kolejną zaletą poznania preferencji klientów jest możliwość prognozy optymalnych stanów magazynowych. Jest to bardzo ważny element planowania obsługi sklepu internetowego, ponieważ im wyższy stan magazynowy, tym większą ilość gotówki trzeba "zamrozić".

Jak zoptymalizować stany magazynowe ubrań w sklepie internetowym?

W Camicetta nie tylko projektujemy i szyjemy odzież dla firm, ale również kompleksowo wspieramy naszych klientów w magazynowaniu i logistyce gotowych produktów.

Nasze podejście opiera się na statystyce i precyzyjnym zarządzaniu stanami magazynowymi, ustalonymi wspólnie z klientem. Na początku współpracy ustalamy dwie wartości: minimalny i optymalny (docelowy) stan magazynowy.

Minimalny stan magazynowy gwarantuje ciągłość dostaw. Dysponujemy zaawansowanym algorytmem, który analizuje częstotliwość zamówień poszczególnych rozmiarów, co pozwala nam precyzyjnie oszacować niezbędną ilość każdego rozmiaru w magazynie. Dzięki temu jesteśmy w stanie uzupełnić zapasy, zanim pojawią się braki.

Optymalny stan magazynowy zależy od dziennej liczby zamówień i różnorodności produktów. Na tej podstawie szacujemy optymalną wielkość zapasów. Gdy tylko odzież osiągnie minimalny poziom w magazynie, natychmiast przygotowujemy produkcję niezbędną do osiągnięcia stanu optymalnego.

Regularnie monitorujemy dane sprzedażowe. W przypadku wzrostu zainteresowania produktami, na bieżąco analizujemy nowe informacje i aktualizujemy minimalne oraz optymalne stany magazynowe, aby zawsze zapewnić płynność dostaw.

Karta produkcyjna – dokument definiujący detale

Każde zlecenie produkcyjne poprzedzamy stworzeniem karty produkcyjnej, w której spisujemy:

  • rozmiary i kolory
  • rozmieszczenie nadruków i haftów
  • typ dzianiny (np. 90% bawełna, 10% poliester)
  • gramaturę
  • wykończenia (np. sznurki, metki, suwaki)
  • termin dostawy.

To zapewnia nam precyzyjne wykonanie i spójny produkt końcowy.

Gdzie można wykorzystać ubrania szyte w Polsce?

Odzież szyta od podstaw w Polsce to wszechstronny wybór na każdą okazję. Jej największą zaletą jest możliwość doboru odpowiedniej dzianiny. Polskie materiały wyróżnia wysoka zawartość bawełny, co zapewnia doskonałą przewiewność i niezrównany komfort noszenia.

Łącząc bogate tradycje polskiego krawiectwa z nowoczesnym zarządzaniem magazynem sklepu internetowego, zyskujesz podwójnie. Możesz cieszyć się bluzami i koszulkami z najwyższej jakości tkanin, jednocześnie mając pewność zoptymalizowanego magazynowania i efektywnych wysyłek gotowej odzieży.

Powyższy model prowadzenia sklepu można wykorzystać w takich organizacjach jak:

  • Organizacja welcome packów dla nowych pracowników
  • Zamawianie odzieży roboczej dla pracowników
  • Prowadzenie sklepu internetowego z ubraniami
  • Prowadzenie sklepu dla kibiców
  • Prowadzenie sklepu dla szkół i uczelni

Masz pytania dotyczące szycia ubrań, prowadzenia sprzedaży online lub potrzebujesz bezpłatnego projektu odzieży? Skontaktuj się z nami!

Zawsze odpowiadamy na zapytania w ciągu pół godziny, a wstępny projekt otrzymasz od nas już w ciągu 24 godzin.